23.3.06

Valkuil: Ik doe het wel alleen

De grootste valkuil van veel managers is de mantra 'ik doe het wel alleen'. Terwijl Herman Wijffels (voorzitter SER) tijdens de nationale leiderschapsdag ( 2 maart 2006) aangaf dat hij zich laat aansturen door zijn vrouw en zijn secretaresse, denken sommige mannen (en een enkele vrouw) dat ze helemaal niemand nodig hebben. Zij vragen niet om raad of advies, laat staan om steun. Zij weten namelijk alles al. Geen probleem natuurlijk, totdat blijkt dat dat toch niet helemaal waar is.
Het is beslist waar dat de meeste managers veel weten en veel alleen kunnen, maar op een kwade dag blijkt dat toch niet genoeg. Dat kan resulteren in een burnout, maar soms ook in jammerlijk falen, waarbij hele afdelingen of bedrijven kunnen worden meegesleept. Is 'ik doe het wel alleen' ook jouw mantra ? Denk je ook wel eens de volgende dingen:
  • anderen mogen wel op mij steunen, maar ik heb dat niet nodig
  • mijn ondergeschikten / baas zouden eens op cursus moeten, ik weet alles al
Word wakker ! Je doet jezelf enorm tekort. Ook voor een manager, zelfs op de hoogste niveaus van een organisatie, valt er veel te leren. En wat je leert, komt dubbel bij je terug. Alles is namelijk wederkerig: als jij steunt, gaan jouw ondergeschikte ook op jou steunen. Ze worden minder eigengereid en meer meegaand en ze durven jou te laten weten wat zij nodig hebben om hun werk nog beter te kunnen doen. Als jij kritisch naar jezelf durft te kijken, kun je dat op jouw beurt ook van je ondergeschikten verwachten. Door zelf te leren, bevorder je het leren binnen je team en dat beinvloedt communicatie en prestaties positief.

1 Comments:

At 5:29 p.m., Anonymous Anoniem said...

Op de belangrijkste kruispunten van mijn professionele en prive leven is er altijd wel iemand geweest die mij de ogen heeft geopend of de helpende hand heeft aangerijkt. Vaak was ik ook zo eigenwijs (of trots?, of verlegen? of onzeker?) om alles zelf op te lossen totdat het allemaal te laat was of er een berg ellende was ontstaan die gemakkelijk te voorkomen was geweest. Iemand zei ooit tegen me: "Houd nu eens op met dat stugge gedoe. Kun je dan niet begrijpen dat er mensen zijn die het een EER en GENOEGEN vinden om jou te helpen?! Ze doen het niet alleen voor jou maar ook voor henzelf." Met dat inzicht is mijn leven heel anders en veel aangenamer geworden.

 

Een reactie posten

<< Home