4.9.06

Instinctief leiderschap


Leiderschap in de dierenwereld is de inspiratiebron voor de komende bijdragen in het blog. Samen met een aantal collega's ben ik een congres aan het voorbereiden over natuur en leiderschap.
Mijn workshop heeft als als werktitel "Tap into the powers of nature, charge up your leadership'.
Waar de meeste dieren ieder in hun soort redelijk eenduidig gedrag vertonen, is de mens in zijn gedrag buitengewoon divers. Er zijn leiders die hun leiderschap te danken hebben aan hun overmatige agressie. Daar is het motto:"Ik bek jou beter af dan jij mij, dus ben ik de baas". Ook zijn er mensen die hun leiderschap te danken hebben aan hun vermogen om iedereen in een groep tot zijn/ haar recht te laten komen. Hun motto luidt: "ik ben niet belangrijk, het gaat erom dat wij als team het beste voortbrengen".
Wie van die twee leiders heeft nu het meest contact met het menselijk 'instinct' ?
De komende tijd ga ik verkenningen doen als 'Hedendaagse moeders in spagaat tussen heggemus en leeuw', 'De olifantenkoe en het nieuwe leiderschap" en "Ben ik een werkmier of een alfa-(fe)male?"
Heeft u zelf verkenningen rond een speciaal dier ? Schroom niet om uw bijdrage hier te leveren. Uiteraard ga ik ook op uw bijzondere verzoeken.

1 Comments:

At 8:22 a.m., Anonymous Anoniem said...

We bekritizeren vaak de Japaners (vroeger), de Taiwanezen of de Chinezen voor hun copieer gedrag van innivatie, maar de mensheid copieert naar hartelust innovatie in de natuur die miljoenen jaren oud is. We hebben leren vliegen, graven, zwemmen, kijken in het donker, licht omzetten in andere energie, enz. enz. door te kijken hoe de natuur dat heeft opgelost. De natuur heeft veel meer oplossingen voor ons als we maar bereid zijn er naar te kijken en ze te ontdekken. De veelvoud aan leiderschapsystemen, de oplossingen rond globaliseringen en scherpe focus, de balans van een ecosysteem, hergebruik van grondstoffen, optimaal gebruik van energie, complexe organisaties en ga zo maar door, zijn allang opgelost en met een enorme innovatieve varieteit die ons telkens weer verbazen wegens de perfecte aansluiting op "het probleem". Een congres over leiderschap gezien vanuit de dierenwereld zonder de dogmas en oogkleppen van de mensheid lijkt mij een ideale gelegenheid voor vele coaches, auteurs en consultants om natuurlijke wijsheden die voor het oprapen liggen om te zetten in bruikbare instrumenten voor de mens en samenleving.

 

Een reactie posten

<< Home