10.11.06

De ecologie van de mier


Mieren vormen een complex, uiterst ecologisch systeem waarin niet meer wordt verbruikt dan nodig. Of mieren nou het beste voorbeeld zijn van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, weet ik eigenlijk niet. Misschien mishandelen ze de luizen wel tijdens het melken. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen heeft namelijk niet alleen met het milieu te maken, maar ook met hoe je met mensen omgaat. In onze westerse manier van produceren en consumeren, zijn we vooral gedreven door het maken van zo min mogelijk kosten. We letten minder op de belasting voor milieu en werknemer. Daardoor raken bijvoorbeeld op het gebied van milieuvervuiling en de gezondheid van werknemers, zaken uit balans.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat je rekening houdt en balans brengt in drie waardensystemen: op het gebied van People, Planet en Profit.
Communicatiedeskdundige Monique van Eijkelenburg van Djump innovatiesupport heeft een onderzoek uit naar de de rol van marketing en communicatie rond maatschappelijk verantwoord ondernemen uitgevoerd in bedrijven en instellingen. Voor mensen die verder willen met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, gaf Van Eijkelenburg de workshop 'Duurzaam Ondernemen versnelt als je zo inspeelt op weerstand' tijdens het marketinginformationevent op 14 november in de Kuip in Rotterdam. Download hier de presentatie.


Dit is het zesde stukje in de serie 'instinctief leiderschap'.