28.12.06

De veilige bergplaatsen van de eekhoorn


Omdat ik 'getikt' ben in een spelletje van weblog-schrijvers, gaat mijn bijdrage van deze week over geheimen.
Het is de bedoeling dat ik nu vijf dingen vertel over mezelf die (bijna) niemand weet en dan vervolgens weer vijf nieuwe bloggers tag die op hun beurt hetzelfde gaan doen.
Maar daar ben ik veel te eigenwijs voor. Ik ga hier geen geheimen onthullen over mijzelf. Ik flap er al genoeg uit in het gewone dagelijkse leven.

Communicatie is onderdeel van de menselijke strategie. Het bepaalt je plaats op de rangorde. Nutteloze geheimen ontbloten, doet je zo een paar stappen zakken op de hiërarchische ladder. Dat geldt voor mensen in loondienst, maar uiteraard ook voor zelfstandige ondernemers zoals ik.

In mijn coachingsgesprekken blijkt keer op keer dat het veel belangrijker is dat mensen leren geheimen te bewaren dan dat ze leren om ze op straat te gooien. Mensen zijn veel te vaak geneigd om open te zijn, ook over dingen die anderen eigenlijk geen klap aangaan. Heeft het werkelijk zin om al je collega's op de hoogte te stellen van het feit dat je in bepaalde taken niet goed bent ? Alleen als je ze daarmee kan overhalen om die taken van je over te nemen. Maar dan moet je er natuurlijk wel bij vertellen dat zij veeeeel beter zijn in de taken dan jij.

Kijk naar de eekhoorn. Natuurlijk is ze niet zo gek dat ze de schuilplaatsen van haar geheime wintervoorraad aan iedereen ontbloot. een ander zou wel eens aan haar voedselvoorraad kunnen komen en dat beperkt haar eigen overlevingskansen.
Zo is dat met mensen op de werkplek ook. Het is om verschillende redenen en in uiteenlopende omstandigheden veel beter om geheimen te bewaren (en desnoods om te 'liegen') dan om alles te vertellen. Het verzwakt je positie. Soms realiseer je je dat niet direkt, maar blijkt dat pas op een later moment.

Dingen die je op je werk volgens mij beter niet aan de grote klok kunt hangen:
- buitenechtelijke relaties (zeker als je een relatie hebt met een collega)
- persoonlijk falen in je werk of privé-leven
- dat je een hekel hebt aan iemand op je werk ( het bemoeilijkt dat de samenwerking en kan later uitdraaien op problemen, Zoals dat bijvoorbeeld een benoeming geweigerd wordt omdat je leiding zou gaan geven aan iemand waarvan iedereen weet dat jij er een hekel aan hebt)
- dat je aan het sollicteren bent naar een andere baan (maakt je onmiddellijk aangeschoten wild, mijn advies: pas vertellen als je aangenomen bent.